Like Njoy kinderdagverblijf Zoetermeer Share Njoy kinderopvang Zoetermeer Youtube kanaal kinderdagverblijf njoy Feed kinderdagverblijf Zoetermeer

Gezonde voeding

  • Wat bieden wij?

    • • dagopvang en buitenschoolse opvang;
    • • laag uurtarief;
    • • ruime openingstijden;
    • • kleine groepen zodat kinderen de aandacht krijgen die ze   verdienen;
    • • wij zijn het gehele jaar open;
    • • een hippe en frisse uitstraling;
    • • een gecertificeerd VVE piramide organisatie; een divers   activiteiten programma dat de ontwikkeling stimuleert op   een speelse wijze;
    • • centraal gelegen;
    • • interne coach voor de pedagogisch medewerkers, om de   kwaliteit te waarborgen;
    • • all-inclusive: u hoeft alleen maar een knuffel en speentje   mee te geven.
    LifeStyleXperience RTL4 en RTL5
Gezondevoeding bij kinderdagverblijf Njoy
Gezonde voeding

Waarom een voedingsplan

Njoy vindt het belangrijk om kinderen gezonde voeding aan te bieden en dat zij gezond (leren) eten. Het voedingsplan is gebaseerd op adviezen van het Voedingscentrum en het consultatiebureau. Met gezond eten is variatie en regelmaat erg belangrijk, daarom hebben wij een voedingsschema om op gezette tijden te eten en goed te kunnen variëren. Jong geleerd is oud gedaan, en dat geldt zeker ook voor een gezonde leefstijl. Wanneer je werkt in de kinderopvang bestaat een groot deel van je baan uit het aanleren van gezonde gewoontes. Je neemt immers de zorg voor het kind tijdelijk over van de ouders. Kinderen leren van de pedagogisch medewerker het goede voorbeeld en ze kunnen ouders bijstaan in de opvoeding.

 

Visie en uitgangspunten

Het Voedingscentrum is er duidelijk over: kinderen in Nederland worden te dik. Overgewicht heeft veel gevolgen voor de gezondheid. Vaak zie je dat zwaarlijvige kinderen ook op latere leeftijd last van overgewicht houden. Daarom is het belangrijk om kinderen al jong gezonde voedingsgewoonten aan te leren. Dit voedingsplan is voornamelijk bedoeld om een nieuw bewustzijn te ontwikkelen ten aanzien van gezonde voeding. Ook op kinderdagverblijven valt nog veel te leren bij het aanpakken van ongezonde voeding. Natuurlijk zijn ouders primair verantwoordelijk voor het aanleren van gezonde voedingsgewoonten. Maar als kinderdagverblijf heb je naast het verlenen van goede zorg en het creëren van een veilige omgeving, ook in zekere mate de verantwoordelijkheid voor het aanleren van gezonde eetgewoonten. Op het kinderdagverblijf krijgen kinderen andere eetpatronen aangeleerd en maken ze kennis met andere producten dan thuis. Uit onderzoek blijkt: zien eten doet eten. Kinderen die thuis nooit een stukje tomaat willen proberen, eten dit op het dagverblijf soms wel. Soms omdat ze zien dat andere kinderen het wel lusten, of omdat het gewoon een andere omgeving is. Op een kinderdagverblijf waar zoveel verschillende kinderen zijn, kun je heel goed van deze manier van imiteren gebruik maken. Wanneer je voornamelijk gezonde producten aanbiedt, wennen kinderen aan dit voedsel en werk je mee aan de basis voor gezonde eetgewoonten. De meningen over gezonde voeding zijn continu aan verandering onderhevig. Er wordt steeds nieuw onderzoek gedaan en eerder gemaakte conclusies worden vaak herzien. Al deze ontwikkelingen zelf bijhouden is een heel karwei. Daarbij ontstaan vaak misverstanden over wat wel of niet gezond is. Regelmatig checken is belangrijk. Door iemand daar verantwoordelijk te stellen, blijven wij als organisatie goed op de hoogte. Wij gebruiken als organisatie dit plan als handvat om de eetgewoonten onder de loep te nemen en bespreken dit jaarlijks tijdens het teamoverleg en wij organiseren een informatieavond voor medewerkers en ouders. Bij feestjes en bijzondere gebeurtenissen kunnen wij afwijken van ons reguliere voedingsplan. Uitzonderingen worden daarbij geen regel, het is altijd een bewuste keuze en zullen tot een minimum beperkt blijven.

We spreken van een gezond eetpatroon als de voeding specifiek is afgestemd op de voedingsbehoeften van het jonge kind. Alleen dan krijgt het alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor een goede groei en ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat het eetpatroon van veel dreumesen en peuters, ondanks de beste bedoelingen, niet voldoet aan de richtlijnen. En dat is jammer, want een volwaardige voeding is essentieel voor een voorspoedige lichamelijke en geestelijke groei en voor een gezond gewicht en immuunsysteem.

Veel ouders gaan er van uit dat een jong kind alles binnenkrijgt als het met de pot mee-eet, maar een dreumes of peuter heeft andere voeding nodig dan een volwassene.

Ook  weten we dat gezonde en evenwichtige voeding de basis vormt voor een goede en sterke gezondheid. Wie zich goed gezond voelt heeft optimale omstandigheden om zich te ontwikkelen.

 

Belangrijk vinden bij Njoy;

Het samen eten:

  • doen we met regelmaat
  • is een moment van rust op de dag
  • doen we aan tafel
  • doen we in een goede sfeer
  • duurt niet te lang (maximaal 30 minuten)
  • is een sociale activiteit

De kinderen:

  • beginnen vanaf ongeveer 2 jaar (wanneer zij hier aan toe zijn) met het leren smeren van hun eigen brood. Dit past in het pedagogisch beleid waarin zelfredzaamheid van kinderen belangrijk is (het competente kind).
  • kiezen (uit een beperkte keuze) hun eigen broodbeleg waarbij zij gestimuleerd worden te variëren en dingen te proeven
  • krijgen eten en drinken naast elkaar aangeboden
  • eten en drinken de aanbevolen hoeveelheid volgens richtlijnen voedingscentrum, wel rekening houdend met hun eigen behoefte

Het eten:

  • is afgestemd op de leeftijd van de kinderen
  • ziet er aantrekkelijk uit
  • is gevarieerd en vers
  • eten wij het liefst zo puur mogelijk

De pedagogische medewerker:

  • Eet mee en hetzelfde als de kinderen en geeft het goede voorbeeld in gezonde eetgewoonten.
  • Dus geen snoep en energydrank op de groep!

In onze voeding houden wij rekening met de culturele achtergrond van kinderen en met diëten en allergieën. Bij diëten en allergieën geven ouders/verzorgers de voeding voor hun kind mee.

Een goed ontbijt is het halve werk

Een volwaardig ontbijt is voor een kind een onmisbaar begin van de dag. Een gezond ontbijt bevat waardevolle voedingsstoffen en geeft energie waardoor een kind lekker kan spelen en zich goed kan ontwikkelen.

Maak tijd voor het ontbijt!

Voor ouders die allebei werken is het ‘s morgens vaak spitsuur. Het kindje uit bed halen, aankleden. Als het allemaal tegen zit, wil het gezonde ontbijt er wegens tijdgebrek nog wel eens bij inschieten, Begrijpelijk, maar niet goed voor het kind. Dat mist op deze manier essentiële voedingsstoffen die het juist hard nodig heeft. Daarom is het belangrijk dat er tijd gemaakt wordt voor het ontbijt.

9-uurtje, hét fruitmoment!

Voor kleine kinderen zijn tussendoortjes net zo belangrijk als de hoofdmaaltijden. Een kind heeft in verhouding namelijk meer voedingsstoffen nodig dan een volwassene. Die voedingsstoffen kan een dreumes of peuter nooit alleen met de hoofdmaaltijden binnenkrijgen. Daar is de kindermaag veel te klein voor. Een gezond tussendoortje in de ochtend en middag is dus heel belangrijk voor een goede groei en ontwikkeling.

Alle fruitsoorten leveren belangrijke vitaminen, vezels en antioxidanten en mogen dus niet op het menu ontbreken. Een kind heeft elke dag 1,5 stuks of 150 gram fruit nodig.

Het 9-uurtje is het eerste moment van de dag waarop  de kinderen op een leuke manier vertrouwd raken met gezonde eetgewoonten. Als het goed is, hebben de kinderen thuis ontbeten, maar met een gezond 9-uurtje geef wij ze een extra goede start!

Lunch, even lekker bijkomen en genieten!

Op het kinderdagverblijf is de lunch een moment om bij te komen van alle belevenissen van de morgen en nieuwe energie op te doen. Samen gezellig aan tafel, een liedje zingen, kiezen wat je op je broodje wilt en lekker wat drinken. De pedagogisch medewerkers geven het goede voorbeeld door hetzelfde te eten als de kinderen en laten zien dat je van het eten en de gezelligheid geniet. Kinderen tot 1 jaar krijgen lichtbruin tarwebrood. Vanaf 1 jaar mogen kinderen volkorenbrood hebben. Margarine levert energie en waardevolle vetten en vitaminen. Elk sneetje brood smeren wij daarom altijd dun met margarine.

De kinderen krijgen keuze uit beleg, na de boterham een beker melk, daarna kunnen ze kiezen voor nog een boterham met een gezonde belegsoort.

Gezond belegde boterhammetjes

Hartig beleg is niet beter dan zoet beleg. In veel kaas en vleeswaren zit vooral ongezond vet. Daarom kiezen wij voor de magere soorten, bijvoorbeeld 30+ kaas, een plakje ham, kipfilet, of casselerrib. Als zoet broodbeleg geven wij appelstroop, jam, vruchtenhagel en pindakaas.

Het complete voedingsaanbod ligt op de groep van uw kindje.

Het 3-uur groente momentje!

Het 3-uurtje is een prima moment om ervoor te zorgen dat kinderen meer groente eten. Dat is hard nodig, want 79 % van de peuters krijgt nog steeds te weinig groente binnen. Terwijl groente volop vitaminen, vezels en mineralen bevat die nodig zijn voor een gezonde ontwikkeling. Veel mensen denken aan groente als onderdeel van de avondmaaltijd. Maar groente kan juist prima tussendoor. Zo lekker rauw uit het vuistje, dat maakt groente tot een gezond en lekker tussendoortje!

In groente zit méér

Groente en fruit bevatten in hun natuurlijke vorm  waardevolle (bio-actieve) stoffen. Bovendien is het kauwen op een wortel of appel goed voor het ontwikkelen van de mondcoördinatie, de mondspieren, de spraak en voor een stevig gebit.

Tussendoortje

Rond Half 5 krijgen de kinderen nog een gezond tussendoortje (met eventueel beleg erop) aangeboden. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: volkoren knäckebröd, volkoren krentenbrood, volkoren ontbijtkoek, volkoren beschuit, een volkoren cracker, een volkoren biscuittje, volkoren soepstengel of een rijstwafel. Voor de baby’s tot 1 jaar kiezen wij uiteraard nog voor tarweproducten.

Drinken

Vanaf een jaar heeft een kind ongeveer ¾ liter vocht per dag nodig. Dit komt overeen met zes a zeven bekertjes drinken. Een gedeelte bestaat uit melkproducten (300 ml). Naast melk wordt lauwe thee, roosvicee, licht aangelengde limonade (zonder kleurstoffen) en water door de dag heen aangeboden (afhankelijk van leeftijd.)  De kinderen krijgen drinken aangeboden na het eten van het fruit (ochtend), tijdens de middagmaaltijd, na het rusten/ slapen en later in de middag, voordat de ouders de kinderen komen halen en na drukke activiteiten. Als een kind meer drinken, dan bieden wij water aan.

Het belang van water drinken

Het lichaam bestaat voor het grootste deel (70%) uit water. Water is daarom, net als zuurstof, van levensbelang en het wordt ook direct opgenomen in je lichaam. Water drinken is dus gezond, heeft geen gevolgen voor het gewicht en kan tussendoor naar behoefte worden gedronken. Thee (zonder suiker) is een goed (warm) alternatief.

Pedagogisch mee-eten

Binnen Njoy vinden we dat onze pedagogisch medewerkers een voorbeeld functie hebben. Daarom eten onze pedagogisch medewerkers mee met de kinderen op de groep. Voor hen gelden dan ook dezelfde regels van dit voedingsbeleid. In de pauze van de pedagogisch medewerkers staat het hen natuurlijk vrij te nuttigen wat zij graag willen, echter in het bij zijn van de kinderen wordt er door de pedagogisch medewerker niet iets anders gegeten dan het voedingsbeleid voorschrijft.

Baby’s

Baby’s hebben veelal een vast voedingsschema. Njoy streeft er naar de voeding en voedingsgewoontes van thuis zoveel mogelijk en indien haalbaar door te laten lopen op het dagverblijf. Dit houdt in dat op de groep de voedingstijden en gewoontes van het kind, in overleg met de ouder(s), gevolgd zullen worden. Als een baby speciale voeding nodig heeft (bv. Pepti, Friso comfort) dan verzoeken wij de ouders zelf voor voeding te zorgen. Gezien de houdbaarheid en kosten van de verschillende voedingen is het voor de organisatie niet haalbaar voor een enkel kind deze voeding in huis te hebben. Het is mogelijk om afgekolfde moedermelk mee te geven. Deze zal in de koeling bewaard worden en het flesje zal in de flessenwarmer gewarmd worden. Het is ook mogelijk dat moeder langskomt om het kind zelf te voeden aan de borst. In overleg met de ouder(s) zal op het moment dat het kind er aan toe is de voeding van het kind uitgebreid worden met een fruithapje. De overstap naar vaste voeding gaat geleidelijk en in overleg met de ouder(s). Vanaf een jaar streeft de organisatie er naar de kinderen mee te laten eten in het dagschema van de locatie.

Trakteren

Njoy geeft de voorkeur aan een gezonde traktatie. Wij verzoeken geen snoepgoed en/of chips te trakteren. Als dit wel gebeurt zullen wij de traktatie via de bakjes van de getrakteerde kinderen mee naar huis geven. Voor ideeën voor een gezonde traktatie kunnen ouders terecht bij de groepsleiding. Uiteraard kan er wel op beschuit met muisjes getrakteerd worden bij de geboorte van een broertje of zusje.

Voedselveiligheid

Iedere organisatie die zich bezighoudt met het bereiden of aanbieden van etenswaren en dranken, moet zich houden aan de wettelijke bepalingen die daarvoor gelden en die zijn vastgelegd in de warenwet. Er zijn richtlijnen opgesteld waarmee de voedselveiligheid in de dagelijkse praktijk kan worden gewaarborgd, waaronder de HACCP-richtlijnen. De Voedsel en Waren Autoriteit is de instantie die namens de overheid controleert of voedsel veilig wordt bereid en aangeboden. De GGD controleert dit namens de gemeente.

 De schijf van vijf

Kinderdagverblijf Njoy de schijf van vijf

  1. Eet gevarieerd
  2. Eet niet teveel en beweeg
  3. Eet minder verzadigd vet
  4. Eet veel groente, fruit en brood
  5. Eet veilig

Dit voedingsbeleid is tot stand gekomen met inachtneming van adviezen van een voeding deskundige/kinder-diëtiste en de uitgangspunten van het Voedingscentrum.

De uitgebreide versie ligt ter inzage op het de groep van uw kindje.

Geraadpleegde bronnen;

www.nutricia.nl

www.voedingscentrum.nl

www.hartstichting.nl